Tobiasregistret 30 år – Visionmate – En fullservice digital partner

Tobiasregistret 30 år

Tobiasregistret är det svenska registret för blodstamceller. Tobiasregistret hjälper sjuka människor att hitta en matchande donator. Idag är över 223 000 personer med i registret. Men 30% av alla som behöver blodstamceller hittar aldrig någon passande givare. Därför behöver dom bli fler. Många fler.

För att uppmärksamma Tobiasregistret, har vi som utvecklingspartner tillsammans med Creative byrån Spider Stockholm vart med och skapat tekniken för jubileumskampanjen ”Kärlek uppåt väggarna”. Kampanjen lät kärleksmeddelanden lysa upp Hötorgsskrapornas fasader under kvällstid.

Case

Det var ett interaktivt event där förbipasserande kunde skicka kärleksmeddelanden till någon de vill uppmärksamma. En liten stund senare kom meddelandet upp på Hötorgshusfasaden. Kampanjen byggde på verksamhetens kommunikativa koncept – Sharing is caring. Tillvägagångssättet betydde att det ställdes höga tekniska krav för att få det att fungera sömlöst – från användarens meddelande i telefonen till att det projicerades på väggen av husfasaden i realtid. Användaren fick även en bild på sin hälsning skickad till sig via SMS för att kunna dela i sociala medier.

Lösning

På Visionmate utvecklade vi en specialanpassad teknisk lösning som möjliggjorde en direktkommunikation mellan människorna nere på gatan och Hötorgsfasaden i realtid.

Som exempel kunde användaren med hjälp av att scanna en QR-kod på gatan nedanför välja till vem man ville skicka kärlek och vad man ville säga.

Vi utförde implementation av sida för projicering, uppsättning drift med lastbalansering, uppsättning SMS-tjänst i AWS mm. Vi jobbade med formler för hur länge varje meddelande skulle visas (lägre när meddelandekön är lång), visning av morphing logo och många fler konfigurationer som behövdes under implementationen.

Tech

  • PHP
  • WordPress
  • REST API
  • React

Resultatet

Kärlekskampanjen vid Hötorget väckte stor uppmärksamhet. Stor mängd personer var med och spred kärleksfulla budskap uppåt väggarna och kampanjen delades friskt i sociala medier. 30-årsjubileet uppmärksammades i medier som till exempel TV4:s morgonsoffa och i Resumé.

Alla referenser