Funderat på att starta en webbshop? Här kommer 10 saker du bör tänka på

1. Försök att sticka ut. Det finns mycket webbshoppar där ute, så försök att hitta er unika nisch och målgrupp. Genom att fokusera på nischartiklar kan ni hamna högt upp i sökresultat på Google, få omnämningar i sociala medier och på så sätt få upp trafik till sidan. Det är också väldigt viktigt att shoppen har bra SEO-stöd. Att sätta upp en butik utan koppling till omvärlden är lite som att sätta upp en fysisk butik ute i vildmarken och hoppas på bra försäljning…

2. En bild säger mer än tusen ord. Välj ett tydligt bildspråk som ger rätt intryck av artiklarna. För att ge ett bra helhetsintryck är det också viktigt att bilderna har samma ljussättning och bildspråk. Är det kläder som ni ska sälja, då är det även en fördel att inkludera en film på en modell som bär upp plagget. Slutkunden kan enkelt se hur materialet rör sig, hur plagget sitter och du får ett snabbare beslut.

3. Lägg tid på kategorisering. Det är värt att lägga ner initial tankemöda på att hitta en bra kategorisering av dina artiklar och har du mycket artiklar kan du även koppla ihop databasen med en snabb sökmotor. På så sätt hittar din kunder snabbt de artiklar som de gillar. Ingen gillar att leta länge efter vad de söker.

4. Undvik standardmallar. Det finns gott om färdiga e-handelsmallar som ofta inte går att anpassa eller koppla ihop med lager, affär-och leveranssystem. När din webbshop tar fart, då kommer du inse att du saknar funktioner och måste börja om. Det är ofta 80/20 regeln som gäller. De viktigaste 20 % av funktionerna som du vill ha, kommer ta 80 % av tiden att sätta upp. Men för att kunna hantera stora volymer i din försäljning så är det viktigt att varje del i order- och leveranskedjan är automatiserad.

5. När du ska utanför Sverige. Se då till att webbshoppen har stöd för flera språk, valutor och fraktalternativ. Sverige är en förhållandevis liten marknad och säljer dina artiklar bra här, då finns det stora möjligheter att de även säljer bra i andra länder. Det finns också många tredjepartslager att anlita i de länder som du vill leverera till.

6. Undvik tung administration. Koppla ihop din webbshop med ett affärssystem. På så sätt behöver du inte göra dubbeljobb. Webbshoppens försäljning går direkt in i affärssystemet. Plocklistor, orderhantering och fakturering gör du i ditt affärssystem. Med system som exempelvis Visma.net kan du också synkronisera artiklar, priser och kunder från affärssystemet till din webbshop.

7. Även kunderna vill ha koll. Så se till att dina kunder kan se vad som händer med paketet från order till leverans. Med ett välfungerande TA-system integrerat mot webbshoppen kan du och kunden få en bra överblick av leveranserna. Det finns flera olika alternativ att välja på. Ett bra exempel är Unifaun som är väletablerade och täcker de flesta fraktbolagen.

8. Ingen vill vara först. Vi letar alltid efter bekräftelse på att våra val är rätt. Försök att så tidigt som möjligt få in rekommendationer från nöjda kunder. Har du kvalitativa och prisvärda artiklar, då kommer du att tjäna på det. Gör kampanjer och uppmuntra kunderna att skriva rekommendationer. Behandla alltid dina kunder väl. En dålig recension är inte bra så ge alltid kunderna det lilla extra. Du kan även välja att prissätta några utvalda artiklar för att hamna högt på jämförelsesidor. Alla kunder du fått in är din framtida kundgrupp som du sedan kan skicka erbjudanden till i framtiden.

9. Tänk på mobilen. Mer än 50 % av all försäljning sker från mobiler. Se till att din webbshop är optimerad för alla typer webbläsare, läsplattor och mobiler. Samt är certifierad för alla webbläsare.

10. Krångelfri betalning. Gör det enkelt att slutföra ett köp med en lättanvänd check out. Erbjud så många betallösningar som möjligt. Kunder tenderar att handla utifrån deras betalvanor. Till exempel Visa, Mastercard, American Express, PayPal, Klarna, Swish etc. Tänk på att betalningsvanor också skiljer sig mellan olika länder.

Andreas Bagge, VD
Visionmate AB

Alla artiklar